Przejdź do głównej zawartości

Ikona Boga Ojca



Pewnego dnia odpoczywałam z kawą i dla sprawienia sobie przyjemności oglądałam w necie różne piękne ikony. Wtedy to pierwszy raz zetknęłam się z ikoną Boga Ojca.
(!!!)
W latach 30-tych XX w. miały miejsce dwa orędzia Bożego Miłosierdzia. Jedno chyba wszyscy znają - to orędzie przekazane nam przez św. Faustynę, natomiast z drugim zetknęłam się dopiero w 2017 r.  Przekazała nam je włoska zakonnica Eugenia Ravasio. Dwie zakonnice więc w różnych miejscach, za to w podobnym czasie, dostąpiły objawień i otrzymały polecenie przekazania orędzia Miłości Bożej. Z tym, że św. Faustyna zostawiła nam orędzie miłosierdzia Jezusa, natomiast siostra Eugenia orędzie miłosierdzia Boga Ojca! I jest to jedyne objawienie Boga Ojca uznane przez Kościół. Tekst tego orędzia można łatwo znaleźć w internecie, np. tutaj. Można też posłuchać tego orędzia na YouTube


Obie zakonnice otrzymały też polecenie namalowania obrazu. Na temat obrazu  Jezusa Miłosiernego napiszę za jakiś czas, ikonę Boga Ojca prezentuję dzisiaj. Pierwszy obraz Boga Ojca zaginął, lecz już po śmierci s. Eugenii, na zlecenie jej pomocnika i opiekuna o. Andrea D'Ascanio, ikonograf Lia Galdiolo napisała ikonę Boga Ojca, bazującą na wskazaniach s. Eugenii. Ponieważ, zgodnie ze słowami orędzia, Bóg Ojciec chce, aby Jego przedstawienie znalazło się w każdym domu, stało się oczywiste, że muszę taką ikonę napisać. Dla siebie i dla osób, które będą chciały wprowadzić ją do swoich domów.

Oto cytaty z orędzia, przekazanego siostrze Eugenii (Imprimatur dla włoskiego wydania udzielił w 1989 roku wikariusz generalny Państwa Watykańskiego, biskup Petrus Canisius van Lierde) które wyrażają to pragnienie Boga Ojca.:

"Chciałbym zamieszkać na stałe w każdej rodzinie jak w swoim królestwie, aby każdy mógł powiedzieć z całą pewnością: “Mamy Ojca, który jest nieskończenie dobry, ogromnie bogaty i niezwykle miłosierny. Myśli o nas i jest blisko nas, patrzy na nas, sam nas wspiera i da nam wszystko, czego nam brak, jeżeli Go poprosimy. Wszystkie Jego bogactwa są nasze: będziemy mieć wszystko, czego potrzebujemy.” Jestem tu właśnie dlatego, byście Mnie prosili o to, czego potrzebujecie: “Proście, a otrzymacie”. W Mojej Ojcowskiej dobroci dam wam wszystko, aby każdy mógł uważać Mnie za prawdziwego Ojca, żyjącego – jak jest naprawdę – wśród swoich.

Pragnę także, aby każda rodzina posiadała na widocznym dla wszystkich miejscu obraz, który później dam poznać Mojej córe­czce. Chcę, aby w ten sposób każda rodzina oddała się pod Moją szczególną opiekę, by móc Mnie łatwiej obdarzać czcią. "

"Pragnę, aby wprowadzono Mnie do wszystkich rodzin, do szpitali, również do warsztatów i urzędów, do koszar, do sal - gdzie podejmują decyzje ministrowie państw - wreszcie wszędzie tam, gdzie znajdują się Moje stworzenia, choćby tylko jedno! Chcę, aby widzialnym znakiem Mojej niewidzialnej obecności był obraz: niech ukazuje, że tam jestem, rzeczywiście obecny. Tak ludzie wykonywać będą wszystkie czynności pod okiem swego Ojca. Ja będę czuwał nad istotami, które stworzyłem i zaadoptowałem jako własne dzieci. W ten sposób wszystkie Moje dzieci będą niejako pod okiem swego czułego Ojca. Niewątpliwie i teraz jestem wszędzie, ale chciałbym być przedstawiany w zauważalny i konkretny sposób!"

Na stronach armatabianca.org została zamieszczona ikona Lii Galdiolo, uzupełniona o opis tej ikony. Oto link do angielskiej wersji opisu [klik]
Ja ze swojej strony zanotowałam tutaj w jęz. polskim najważniejsze cechy tego przedstawienia:

Napisy

DEUS ABBA - ŚWIĘTY  OJCIEC
OMNIPOTENS PATER - WSZECHMOCNY OJCIEC

Okno, przez które możemy kontemplować Świętość

Prostokątny kształt ikony symbolizuje otwarcie na 4 strony świata i jednocześnie jest oknem otwartym na boską rzeczywistość, na Świętość. To okno ma pozłacaną ramę. Złoto jest symbolem wiecznego światła. Ikona jest zatem oknem, przez które można kontemplować boskość. To tutaj możemy kontemplować naszego Ojca.

Cienka czerwona ramka na zewnątrz symbolizuje krew, którą Chrystus przelał za nas na krzyżu.
Na czole Boga Ojca widzimy jasny kształt przypominający gołębicę, ze skrzydłami rozłożonymi nad brwiami. Choć jest to ikona Boga Ojca, to Syn Boży i Duch Święty jest tu również obecny.

Używane materiały

Są w nich reprezentowane trzy królestwa przyrody:
- królestwo roślinne jest reprezentowane przez drewno deski,
- królestwo zwierząt jest reprezentowane przez klej do gruntu i przez jajka,
- królestwo mineralne jest reprezentowane w kolorach, które są tlenkami metali, ziemiami oraz w złocie.

Wszechmogący Ojciec siedzi na prostej ławce, pod którą przestrzeń jest zaciemniona i niejednorodna. Niejednolite zaciemnienie występuje również na górnym tle z napisami, co jest informacją o Edenie, ogrodzie rozkoszy, gdzie osiadło coś w rodzaju mgły, czego skutkiem jest długa zima spowodowana postawą serca człowieka, który sam musi zadecydować, co jest dobre, a co złe.
Przestrzeń pod ławką jest również zaciemniona przez mgłę grzechu człowieka.

Niebieska sfera

Jest to wspomniana w objawieniu kula ziemska, lecz nie tylko. Lia Galdiolo opisuje ją jako plan miłości Ojca, który spoczywa na jego sercu. Kolor niebieski wskazuje, że jest to dzieło boskie. Alfa i Omega wypełniające całą sferę odnoszą się do Słowa, początku i końca wszystkich rzeczy.
Krzyż na sferze jest złoty.

Postać Boga Ojca

Ojciec jest ukazany w pozycji frontalnej, aby wskazać na Jego gotowość objawienia się wszystkim, którzy chcą Go poznać. Ma ramiona otoczone przez złoty migdał, poprzez który wchodzimy w otwarte niebo. Jest ono zamieszkane przez duchy niebieskie, które są najbliżej tronu Najwyższego. Na ikonie możemy zobaczyć zarys 12 serafinów, tj. duchów płonących miłością. 12 - jak dwunastu patriarchów, 12 apostołów, 12 gwiazd nad głową niewiasty przyodzianej w słońce.

Twarz

Twarz jest bez brody, Bóg nie jest starcem. Aureola jest biała z literami "omikron", "omega" i "en". Są one skrótem określenia "Jestem, który Jestem". Czarne włosy, przeplatane złotymi pasemkami, oznaczają boską tajemnicę, niedostępną dla ludzkiego umysłu. Otwiera się ona jak zasłona na środku czoła.

Tunika i płaszcz

Tunika jest błękitna, a płaszcz czerwony. Z tym, że te kolory są przezroczyste i jasne, jakby były rozproszone światłem Przemienienia. Stąd kolor płaszcza wygląda jak różowy. Krawędź płaszcza dotyka ziemi. 

Znaczące detale

  1. Ławka, na której siedzi Ojciec Wszechmogący jest prosta, ponieważ On pragnie, abyśmy usiedli obok niego bez wahania i strachu. Skutkiem jego boskiej obecności jednak widać na niej promienie złota.
  2. Dwie poduszki wskazują, że Bóg (niebieska poduszka) i człowiek (czerwona) mogą rozmawiać ze sobą w tym samym miejscu, jak na początku, w raju.
  3. Prawa ręka jest wzniesiona w geście błogosławieństwa.
  4. Berło, symbol sądu, pozostało na ziemi - Bóg ofiarowuje tylko miłosierdzie.
  5. Królewska korona, umieszczona na ziemi obok berła, jest zaproszeniem, aby nie obawiać się zbliżyć do Ojca.
  6. Chociaż Bóg Ojciec siedzi, jego stopy przyjęły pozycję kogoś, kto zaraz ma wstać. On chce do nas przyjść i z nami zostać. Złota obwódka wokół stóp to nie symbol sandałów. Jest to znak świętości, razem z czernią otaczającą same stopy (boska ciemność, tajemnica)

Komentarze

  1. linki w nie wiem tym blogu są nieaktywne, podejrzewam że na innych podstronach również

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Chętnie czytane

Czym się różni obraz wg objawień św. Faustyny od obrazu z Łagiewnik?

Obraz Kazimirowskiego pochodzi ze strony www.merciful-jesus.com. O braz Hyły pochodzi ze strony www.faustyna.eu. Oryginał obrazu Kazimirowskiego znajduje się w Wilnie, natomiast oryginał obrazu Hyły znajduje się w Łagiewnikach. Obraz Kazimirowskiego, a obraz Hyły: Postawa Pana Jezusa. Błog. ks. Sopoćko, który uczestniczył w malowaniu obrazu wg wizji św. Faustyny, napisał w swoim dzienniku o obrazie Hyły: "cała postać jest wychylona jak do tańca, gdy musi być w postawie idącej". (M. Sopoćko, dz., s. 123) Spojrzenie Pana Jezusa. Na obrazie Hyły wzrok Zbawiciela jest skierowany na widza, a powinien być skierowany w dół, tak, jak na obrazie Kazimirowskiego. Zgodnie z tym, co św. Faustyna zanotowała w Dzienniczku: "W pewnej chwili powiedział mi Jezus: Spojrzenie moje z tego obrazu jest takie jako spojrzenie z krzyża. " (Dz. 326) Błogosławiąca dłoń. Ma być na wysokości ramienia. Na obrazie Hyły jest zbyt wysoko. Na obrazie Hyły widać fragment posadzki.

Jedyny obraz Jezusa Miłosiernego wg wizji św. Faustyny

Kiedyś myślałam, że są dwa obrazy Jezusa Miłosiernego powstałe wg wizji św. Faustyny, lecz zagłębianie się w sztukę sakralną doprowadziło mnie do informacji, że jest tylko jeden. Ten, który prezentuję na zdjęciu Zdjęcie obrazu pochodzi ze strony www.merciful-jesus.com,  gdzie jest udostępniony do pobierania w celach ewangelizacyjnych. Zdjęcie zostało wykonane z oryginału dzięki inicjatywie  Fundacji Apostołów Jezusa Miłosiernego działającej przy kościele oo Jezuitów w Łodzi. O d 2005 r. obraz znajduje się w Sanktuarium Bożego Miłosierdzia w Wilnie. Pod obrazem znajduje się napis Jezu, ufam Tobie. Napis ten jest integralną częścią obrazu. Obraz ten został namalowany w 1934 r. przez Marcina Eugeniusza Kazimirowskiego, na zlecenie błogosławionego ks. Sopoćki, według dokładnych wskazówek św. Faustyny. Wzór, wygląd tego obrazu ukazał sam Jezus. 22 lutego 1931 roku s. Faustyna zanotowała w swoim Dzienniczku: "Wieczorem, kiedy byłam w celi, ujrzałam Pana Jezusa ubranego w s

Obraz z objawień św. Małgorzaty - świadectwo

Obrazy pochodzące z objawień, których namalowanie zlecił sam Jezus. Bardzo często są niedoceniane, a przecież dołączone są do nich bardzo potrzebne ludziom obietnice łask. Oto krótkie świadectwo, dotyczące pewnego obrazka. Spisał je mój mąż. Wschodnie tereny II Rzeczpospolitej. Powiat Wołożyński. Miejscowość Kielewicze 22 VI 1941r – pierwszy dzień wojny niemiecko – radzieckiej Mała dziewczynka. Polka. Tata leśnik, oficer WP po wojnie obronnej 1939r konspiruje w dalekiej Warszawie. Mama pielęgniarka pracuje w przychodni w Wołożynie. Braciszek ma 2 latka. Jest niedziela. Wojna to dziwny czas; niepewności, grozy, zagubienia. Poza frontami ludzie boją się, żyją z dnia na dzień, czekają końca koszmaru. Cierpią, tęsknią. Próbując zaradzić końcu znanego świata podejmują różne, często przedziwne decyzje; działania dalekie od racjonalności. Niemcy nadejdą z zachodu. Zaliż nie lepszym będzie część dobytku wywieźć dalej od miasta, na wschód…? Ugadana naprędce córka gospodyni – Soni

Opis jak zagruntować deskę pod ikonę

Podobrazie ikonowe. Ikony tradycyjnie pisze się na desce. Deskę można kupić w sklepie z wyposażeniem dla plastyków lub użyć dowolnego starego blatu lub półki, przyciętych do pożądanego wymiaru. Stare drewno ma taką zaletę że jest pięknie wysezonowane.

Tempera do pisania ikon oraz złocenie.

  Ikony najczęściej piszę temperą żółtkową (jajową), tak jak nasi przodkowie. Farbę tą robię sama z mineralnych, naturalnych, sypkich barwników, które mieszam z żółtkowym spoiwem. Barwniki kupuję w sklepach dla plastyków. Zanim po nie sięgnę, robię spoiwo z żółtek jaj i białego, wytrawnego wina.

5 schematów kompozycyjnych obrazu

Fotografując, malując, wykonując ręcznie kartki, rysując, ozdabiając coś obrazkiem itp. zawsze opieramy się na jakimś schemacie kompozycyjnym. Czasem jest nim wprawdzie kompletny chaos, który obrazem przekazuje informację: "nie mam pomysłu" lub "mam zły dzień, wróć obejrzeć moją twórczość kiedy indziej", lecz tym schematem nie będę się tutaj zajmować. Skupię się na opcjach bardziej zachęcających.

Biżuteria projektu Salvadora Dali

Teatro-Museu Dalí de Figueres w Figueres w hiszpańskiej Kataloni jest miejscem urodzenia i śmierci Salvadora Dali. Są w nim również jego prochy. Dali to nie tylko malarz. W tym niezwykle inspirującym muzeum sztuki znajdują się również klejnoty, w tym biżuteria, projektu Salvadora Dali. Większości z nich zrobiłam zdjęcia, aby pokazać je na blogu - oto one: Pierścionek Gorset - złoto, brylanty, perły.

Kamienie św. Hildegardy - kryształ górski

Mineralogiczne i kulturowe informacje na temat kryształu górskiego znajdziesz tu. Ja tymczasem przejdę do właściwości tego kamienia wg św. Hildegardy. Pomoc przy bólach serca, żołądka, brzucha Przy tych dolegliwościach trzeba rozgrzać kryształ górski w słońcu, ciepły polać wodą i włożyć go do niej na chwilę. Następnie kamień należy wyjąć i często tą wodę popijać. Pomoc przy rozwoju zaćmy "Człowiek, któremu zaciemniają się oczy, powinien rozgrzać kryształ w słońcu, po czym ciepły często kłaść na swoich oczach." Przy powiększeniu węzłów chłonnych na szyi Należy rozgrzać kryształ górski na słońcu, po czym ciepły przywiązać na 24 godz. do tych gruczołów. Leczenie powiększonej tarczycy Tak jak w poprzednich przypadkach należy rozgrzać kryształ w słońcu, następnie ciepły polać winem i co jakiś czas popijać to wino. Dodatkowo dobrze jest tak rozgrzany kamień przykładać do nabrzmienia na gardle (tu może tą samą rolę spełnić noszenie krótkiego naszyjnika z kryszta

Kamienie św. Hildegardy - chryzolit (perydot, oliwin)

Mineralogiczne informacje na temat chryzolitu znajdziesz tu. Ja przechodzę od razu do św. Hildegardy. Wspomaganie intelektu "Ten kamień wzmacnia wiedzę w człowieku, który go przy sobie nosi". Dobrze więc jest go mieć przy sobie podczas egzaminów w szkole lub na studiach, a także podczas rozmów biznesowych itp. Dla tego celu najlepiej jest go nosić w formie wisiorka, zgodnie z tym, co pisze św. Hildegarda: "Kto ma dobrą wiedzę i biegłość, powinien położyć chryzolit na sercu, a dopóki będzie on tam leżał, dopóty wiedza i biegłość tego człowieka nie ustaną i nie osłabną." Dodawanie sił życiowych i energii oraz ochrona przed złem Chryzolit to taki średniowieczny "Red Bull", lecz bez skutków ubocznych. Ten kamień,  jak pisze św. Hildegarda, regeneruje i wspomaga zasoby energetyczne człowieka i jego siły życiowe. Stanowi także wyraźną ochronę przed złem. W tym przypadku należy po prostu mieć chryzolit przy sobie lub w swoim domu. Wspomaganie rozwoju

Życiodajna energia Viriditas wg św. Hildegardy

Zajmując się litoterapią w ujęciu św. Hildegardy warto napisać co nieco na temat Viriditas, czyli życiodajnej "mocy zieleni". Viriditas, to mówiąc współczesnym językiem, rodzaj życiodajnej energii, która powoduje zielenienie się roślin i płodność ziemi, pomaga roślinom kiełkować i odżywia je, a także warunkuje rozwój leczniczych właściwości ziół. Ponadto można ją znaleźć w potrawach, kamieniach szlachetnych i pozytywnym nastawieniu do życia. Człowiekowi pozwala rozwijać się fizycznie, psychicznie i duchowo. Pozwala też mu się leczyć i przywracać organizmowi równowagę. Gdy w jakimś organizmie Viriditas osłabnie, marnieje on i choruje, a jego dusza usycha z niezadowolenia i depresji. Człowiek może zwiększyć u siebie ilość Viriditas, poprzez powrót do równowagi wewnętrznej i rozplątanie "duchowych węzłów". Ponadto pomocna bywa dieta, zioła i odpowiedni tryb życia, a także kamienie. Jeśli ktoś nabiera siła w lesie, w parku, na łące itp., to dzieje się tak dzięki Vir

Popularne posty z tego bloga

Czym się różni obraz wg objawień św. Faustyny od obrazu z Łagiewnik?

Obraz Kazimirowskiego pochodzi ze strony www.merciful-jesus.com. O braz Hyły pochodzi ze strony www.faustyna.eu. Oryginał obrazu Kazimirowskiego znajduje się w Wilnie, natomiast oryginał obrazu Hyły znajduje się w Łagiewnikach. Obraz Kazimirowskiego, a obraz Hyły: Postawa Pana Jezusa. Błog. ks. Sopoćko, który uczestniczył w malowaniu obrazu wg wizji św. Faustyny, napisał w swoim dzienniku o obrazie Hyły: "cała postać jest wychylona jak do tańca, gdy musi być w postawie idącej". (M. Sopoćko, dz., s. 123) Spojrzenie Pana Jezusa. Na obrazie Hyły wzrok Zbawiciela jest skierowany na widza, a powinien być skierowany w dół, tak, jak na obrazie Kazimirowskiego. Zgodnie z tym, co św. Faustyna zanotowała w Dzienniczku: "W pewnej chwili powiedział mi Jezus: Spojrzenie moje z tego obrazu jest takie jako spojrzenie z krzyża. " (Dz. 326) Błogosławiąca dłoń. Ma być na wysokości ramienia. Na obrazie Hyły jest zbyt wysoko. Na obrazie Hyły widać fragment posadzki.

Jedyny obraz Jezusa Miłosiernego wg wizji św. Faustyny

Kiedyś myślałam, że są dwa obrazy Jezusa Miłosiernego powstałe wg wizji św. Faustyny, lecz zagłębianie się w sztukę sakralną doprowadziło mnie do informacji, że jest tylko jeden. Ten, który prezentuję na zdjęciu Zdjęcie obrazu pochodzi ze strony www.merciful-jesus.com,  gdzie jest udostępniony do pobierania w celach ewangelizacyjnych. Zdjęcie zostało wykonane z oryginału dzięki inicjatywie  Fundacji Apostołów Jezusa Miłosiernego działającej przy kościele oo Jezuitów w Łodzi. O d 2005 r. obraz znajduje się w Sanktuarium Bożego Miłosierdzia w Wilnie. Pod obrazem znajduje się napis Jezu, ufam Tobie. Napis ten jest integralną częścią obrazu. Obraz ten został namalowany w 1934 r. przez Marcina Eugeniusza Kazimirowskiego, na zlecenie błogosławionego ks. Sopoćki, według dokładnych wskazówek św. Faustyny. Wzór, wygląd tego obrazu ukazał sam Jezus. 22 lutego 1931 roku s. Faustyna zanotowała w swoim Dzienniczku: "Wieczorem, kiedy byłam w celi, ujrzałam Pana Jezusa ubranego w s

Opis jak zagruntować deskę pod ikonę

Podobrazie ikonowe. Ikony tradycyjnie pisze się na desce. Deskę można kupić w sklepie z wyposażeniem dla plastyków lub użyć dowolnego starego blatu lub półki, przyciętych do pożądanego wymiaru. Stare drewno ma taką zaletę że jest pięknie wysezonowane.

Tempera do pisania ikon oraz złocenie.

  Ikony najczęściej piszę temperą żółtkową (jajową), tak jak nasi przodkowie. Farbę tą robię sama z mineralnych, naturalnych, sypkich barwników, które mieszam z żółtkowym spoiwem. Barwniki kupuję w sklepach dla plastyków. Zanim po nie sięgnę, robię spoiwo z żółtek jaj i białego, wytrawnego wina.

5 schematów kompozycyjnych obrazu

Fotografując, malując, wykonując ręcznie kartki, rysując, ozdabiając coś obrazkiem itp. zawsze opieramy się na jakimś schemacie kompozycyjnym. Czasem jest nim wprawdzie kompletny chaos, który obrazem przekazuje informację: "nie mam pomysłu" lub "mam zły dzień, wróć obejrzeć moją twórczość kiedy indziej", lecz tym schematem nie będę się tutaj zajmować. Skupię się na opcjach bardziej zachęcających.

Obraz z objawień św. Małgorzaty - świadectwo

Obrazy pochodzące z objawień, których namalowanie zlecił sam Jezus. Bardzo często są niedoceniane, a przecież dołączone są do nich bardzo potrzebne ludziom obietnice łask. Oto krótkie świadectwo, dotyczące pewnego obrazka. Spisał je mój mąż. Wschodnie tereny II Rzeczpospolitej. Powiat Wołożyński. Miejscowość Kielewicze 22 VI 1941r – pierwszy dzień wojny niemiecko – radzieckiej Mała dziewczynka. Polka. Tata leśnik, oficer WP po wojnie obronnej 1939r konspiruje w dalekiej Warszawie. Mama pielęgniarka pracuje w przychodni w Wołożynie. Braciszek ma 2 latka. Jest niedziela. Wojna to dziwny czas; niepewności, grozy, zagubienia. Poza frontami ludzie boją się, żyją z dnia na dzień, czekają końca koszmaru. Cierpią, tęsknią. Próbując zaradzić końcu znanego świata podejmują różne, często przedziwne decyzje; działania dalekie od racjonalności. Niemcy nadejdą z zachodu. Zaliż nie lepszym będzie część dobytku wywieźć dalej od miasta, na wschód…? Ugadana naprędce córka gospodyni – Soni

Kamienie św. Hildegardy - karbunkuł (granat, rubin)

Karbunkuł to tradycyjna nazwa granatu, lecz w opisie św. Hildegardy określenie to dotyczy również rubinu. Mineralogiczne informacje na temat granatów znajdziesz tu. Mineralogiczne informacje na temat rubinów natomiast tu. Ja tymczasem opiszę właściwości tych kamieni wg św. Hildegardy. Karbunkuł jest ogólnie prozdrowotny Pomaga on we wszelkich chorobach i osłabieniu. W sytuacji, gdy ktoś źle się czuje, wszystko jedno z jakiego powodu, powinien, najlepiej o północy ("bowiem wtedy jego siła jest największa"), położyć ten kamień na pępku. Można też nosić bransoletkę z karbunkułów i również w niej spać, około północy kładąc rękę na brzuchu. Ulga przy bólu głowy Aby sobie pomóc, należy położyć karbunkuł na ciemieniu. Usunąć go stamtąd należy dopiero, gdy skóra głowy stanie się od niego ciepła. Konserwacja ubrań W wilgotnym pomieszczeniu karbunkuł włożony między ubrania chroni je przed skutkami tejże. Ochrona przed złem W tym celu należy mieć przy sobie karb

Światłocień, odległości, kontrast symultaniczny

Kilka klasycznych zasad, które czasem mogą pomóc w przygotowaniu grafiki, ilustracji, obróbce zdjęć w programie graficznym, namalowaniu obrazu itp. Światłocień  Pracę nad światłocieniem powinno się zaczynać od najsilniejszych kontrastów, po czym przejścia między najsilniej i najsłabiej oświetlonymi obszarami należy łagodzić za pomocą półtonów. Światłocień najlepiej rozwijać na jednym, podstawowym kolorze. Można zdecydować się na przykład na żółty. Przechodzenie w kierunku ciemniejszych tonów doprowadzi do oranżu, następnie do złotawych brązów, aż do czerni. Można wprowadzić żółtawe zielenie. Przejście od ciepłego, żółtego lub pomarańczowego światła do ciepłego, brązowego cienia można wesprzeć szarością. Lepiej w tym przypadku odrzucić błękity i fiolety, bo jako barwy dopełniające oranżu wprowadziłyby kontrasty kolorystyczne tam, gdzie powinny być tonalne (światłocień buduje się wokół jednego tonu). Światłocień oparty na rudawych oranżach.

Kamienie św. Hildegardy - szafir

Mineralogiczny opis szafiru znajdziesz tu Ja tymczasem przejdę do właściwości szafiru wg św. Hildegardy Wzmocnienie, rozwój inteligencji i mądrości oraz działanie uspokajające Św. Hildegarda pisze tak: "Człowiek, który chciałby mieć dobry rozum i rozsądek, powinien codziennie rano, gdy wstanie z łóżka, na czczo wkładać sobie do ust szafir." Po tym niech rozgrzeje trochę wina i potrzyma kamień " w jego oparach". "Następnie niech zliże wilgoć owego [kamienia] i natychmiast wypije trochę tego wina. (...) Dzięki temu ów będzie miał zdrowy rozum i czystą wiedzę, a także zdrowy żołądek." To samo należy czynić przy znerwicowaniu, silnym zdenerwowaniu i stanach lękowych. Należy też nosić szafir na gołej skórze, np. w bransoletce, naszyjniku lub wisiorku w taki sposób, aby pod szafirem nie było złota, srebra itp. Ulga przy bólach stawów, wzmacnianie żołądka oraz uniwersalna ochrona Należy nosić szafir na gołej skórze np. w bransoletce, naszyjniku lu