Przejdź do głównej zawartości

Wystawa Ikon Współczesnych w Warszawie

Dziś wybrałam się do Muzeum Archidiecezji Warszawskiej na tą ciekawą wystawę. W tym roku jej tematem są psalmy.
Bez zbędnych słów, sfotografowałam dla Was te, które najbardziej mi się podobały. Pod każdą ikoną nazwisko twórcy oraz zilustrowany psalm. Zapraszam więc na ucztę wizualną i duchową.


_________________________________



_________________________________


 _________________________________


 
_________________________________


_________________________________


 _________________________________



_________________________________
 
 _________________________________
 


 _________________________________



_________________________________

_________________________________


Komentarze

Chętnie czytane

Jedyny obraz Jezusa Miłosiernego wg wizji św. Faustyny

Kiedyś myślałam, że są dwa obrazy Jezusa Miłosiernego powstałe wg wizji św. Faustyny, lecz zagłębianie się w sztukę sakralną doprowadziło mnie do informacji, że jest tylko jeden. Ten, który prezentuję na zdjęciu

Zdjęcie obrazu pochodzi ze strony www.merciful-jesus.com, gdzie jest udostępniony do pobierania w celach ewangelizacyjnych. Zdjęcie zostało wykonane z oryginału dzięki inicjatywie Fundacji Apostołów Jezusa Miłosiernego działającej przy kościele oo Jezuitów w Łodzi. Od 2005 r. obraz znajduje się w Sanktuarium Bożego Miłosierdzia w Wilnie.
Pod obrazem znajduje się napis Jezu, ufam Tobie. Napis ten jest integralną częścią obrazu.

Obraz ten został namalowany w 1934 r. przez Marcina Eugeniusza Kazimirowskiego, na zlecenie błogosławionego ks. Sopoćki, według dokładnych wskazówek św. Faustyny. Wzór, wygląd tego obrazu ukazał sam Jezus.
22 lutego 1931 roku s. Faustyna zanotowała w swoim Dzienniczku: "Wieczorem, kiedy byłam w celi, ujrzałam Pana Jezusa ubranego w szacie białej. Je…

Opis jak zagruntować deskę pod ikonę

Podobrazie ikonowe.
Ikony tradycyjnie pisze się na desce.
Deskę można kupić w sklepie z wyposażeniem dla plastyków lub użyć dowolnego starego blatu lub półki, przyciętych do pożądanego wymiaru. Stare drewno ma taką zaletę że jest pięknie wysezonowane.

Czym się różni obraz wg objawień św. Faustyny od obrazu z Łagiewnik?

Obraz Kazimirowskiego pochodzi ze strony www.merciful-jesus.com. Obraz Hyły pochodzi ze strony www.faustyna.eu.
Oryginał obrazu Kazimirowskiego znajduje się w Wilnie, natomiast oryginał obrazu Hyły znajduje się w Łagiewnikach.
Obraz Kazimirowskiego, a obraz Hyły:
Postawa Pana Jezusa. Błog. ks. Sopoćko, który uczestniczył w malowaniu obrazu wg wizji św. Faustyny, napisał w swoim dzienniku o obrazie Hyły: "cała postać jest wychylona jak do tańca, gdy musi być w postawie idącej". (M. Sopoćko, dz., s. 123)Spojrzenie Pana Jezusa. Na obrazie Hyły wzrok Zbawiciela jest skierowany na widza, a powinien być skierowany w dół, tak, jak na obrazie Kazimirowskiego. Zgodnie z tym, co św. Faustyna zanotowała w Dzienniczku: "W pewnej chwili powiedział mi Jezus: Spojrzenie moje z tego obrazu jest takie jako spojrzenie z krzyża." (Dz. 326)Błogosławiąca dłoń. Ma być na wysokości ramienia. Na obrazie Hyły jest zbyt wysoko.Na obrazie Hyły widać fragment posadzki. Nie powinno być. Również w…

Ikona Boga Ojca

Napisana przeze mnie ikona Boga Ojca wg objawienia s. Ravasio.
Pewnego dnia odpoczywałam z kawą i dla sprawienia sobie przyjemności oglądałam w necie różne piękne ikony. Wtedy to pierwszy raz zetknęłam się z ikoną Boga Ojca.
(!!!)
W latach 30-tych XX w. miały miejsce dwa orędzia Bożego Miłosierdzia. Jedno chyba wszyscy znają - to orędzie przekazane nam przez św. Faustynę, natomiast z drugim zetknęłam się dopiero w 2017 r.  Przekazała nam je włoska zakonnica Eugenia Ravasio. Dwie zakonnice więc w różnych miejscach, za to w podobnym czasie, dostąpiły objawień i otrzymały polecenie przekazania orędzia Miłości Bożej. Z tym, że św. Faustyna zostawiła nam orędzie miłosierdzia Jezusa, natomiast siostra Eugenia orędzie miłosierdzia Boga Ojca! I jest to jedyne objawienie Boga Ojca uznane przez Kościół. Tekst tego orędzia można łatwo znaleźć w internecie, np. tutaj. Można też posłuchać tego orędzia na YouTube


Obie zakonnice otrzymały też polecenie namalowania obrazu. Na temat obrazu  Jezusa Mił…

Kamienie św. Hildegardy - chryzolit (perydot, oliwin)

Mineralogiczne informacje na temat chryzolitu znajdziesz tu.
Ja przechodzę od razu do św. Hildegardy.
Wspomaganie intelektu "Ten kamień wzmacnia wiedzę w człowieku, który go przy sobie nosi". Dobrze więc jest go mieć przy sobie podczas egzaminów w szkole lub na studiach, a także podczas rozmów biznesowych itp. Dla tego celu najlepiej jest go nosić w formie wisiorka, zgodnie z tym, co pisze św. Hildegarda: "Kto ma dobrą wiedzę i biegłość, powinien położyć chryzolit na sercu, a dopóki będzie on tam leżał, dopóty wiedza i biegłość tego człowieka nie ustaną i nie osłabną." Dodawanie sił życiowych i energii oraz ochrona przed złem Chryzolit to taki średniowieczny "Red Bull", lecz bez skutków ubocznych. Ten kamień,  jak pisze św. Hildegarda, regeneruje i wspomaga zasoby energetyczne człowieka i jego siły życiowe. Stanowi także wyraźną ochronę przed złem. W tym przypadku należy po prostu mieć chryzolit przy sobie lub w swoim domu.
Wspomaganie rozwoju noworodków …

Złota Proporcja

Złota proporcja, złoty podział, boska proporcja, której matematycznym wyrazem jest ciąg Fibonacciego to najsłynniejszy schemat kompozycyjny w dziejach. Ludzie stosują tą proporcję od czasów, które znikają w mrokach przeszłości, a i nadal większość z nas tworząc coś na płaszczyźnie intuicyjnie stosuje ten schemat (takie pół i "ciut").

Złota proporcja rozpowszechniła się razem z grecka kulturą. Stosowano ją w licznych dziełach malarskich, rzeźbie, architekturze, a także muzycznej skali harmonicznej, rozwiniętej przez Pitagorasa.
Proporcję tą znajdziemy również, a może przede wszystkim, w naturze: ułożenie gałęzi na pniu drzewa, nerwów liści, płatków kwiatów itd. oraz w budowie spirali DNA.

Podział ten (ciąg Fibonacciego) i powiązane z nim liczby są również stosowane na rynkach finansowych (aplikacje handlowe, giełda).

BUDOWA


Światłocień, odległości, kontrast symultaniczny

Kilka klasycznych zasad, które czasem mogą pomóc w przygotowaniu grafiki, ilustracji, obróbce zdjęć w programie graficznym, namalowaniu obrazu itp.

Światłocień 
Pracę nad światłocieniem powinno się zaczynać od najsilniejszych kontrastów, po czym przejścia między najsilniej i najsłabiej oświetlonymi obszarami należy łagodzić za pomocą półtonów.
Światłocień najlepiej rozwijać na jednym, podstawowym kolorze. Można zdecydować się na przykład na żółty. Przechodzenie w kierunku ciemniejszych tonów doprowadzi do oranżu, następnie do złotawych brązów, aż do czerni. Można wprowadzić żółtawe zielenie. Przejście od ciepłego, żółtego lub pomarańczowego światła do ciepłego, brązowego cienia można wesprzeć szarością. Lepiej w tym przypadku odrzucić błękity i fiolety, bo jako barwy dopełniające oranżu wprowadziłyby kontrasty kolorystyczne tam, gdzie powinny być tonalne (światłocień buduje się wokół jednego tonu).

Światłocień oparty na rudawych oranżach.

Kamienie św. Hildegardy - szmaragd

Mineralogiczny opis tego kamienia znajdziesz tu.
Ja tymczasem przejdę do św. Hildegardy, która szmaragd docenia wyjątkowo. Pisze ona, że szmaragd przeciwdziała wszystkim chorobom, a w szczególności łagodzi bóle serca, żołądka i innych narządów wewnętrznych.
Przy bólach serca, żołądka i innych narządów wewnętrznych Należy szmaragd przy sobie nosić. Gdy dolegliwości są są bardzo silne, należy szmaragd wkładać do ust.
Przy bólu głowy "Kto cierpi na silne bóle głowy, ten powinien trzymać przy ustach [szmaragd] i rozgrzewać go swym oddechem, wskutek czego stanie się on wilgotny, następnie tym wilgotnym [kamieniem] niech pociera skronie i czoło. Później powinien włożyć go do ust i potrzymać go tam przez krótką chwilę, a poczuje się lepiej."
Gdy w jakimś miejscu na ciele utworzy się wrzód Św. Hildegarda opisuje to tak: "Człowiek, którego trawi robak, powinien położyć na wrzodzie lnianą ściereczkę, na niej umieścić szmaragd i obwiązać go kolejnymi ściereczkami, podobnie jak ten…

Obraz z objawień św. Małgorzaty - świadectwo

Obrazy pochodzące z objawień, których namalowanie zlecił sam Jezus. Bardzo często są niedoceniane, a przecież dołączone są do nich bardzo potrzebne ludziom obietnice łask. Oto krótkie świadectwo, dotyczące pewnego obrazka. Spisał je mój mąż.

Wschodnie tereny II Rzeczpospolitej.
Powiat Wołożyński. Miejscowość Kielewicze
22 VI 1941r – pierwszy dzień wojny niemiecko – radzieckiej

Mała dziewczynka. Polka. Tata leśnik, oficer WP po wojnie obronnej 1939r konspiruje w dalekiej Warszawie. Mama pielęgniarka pracuje w przychodni w Wołożynie. Braciszek ma 2 latka. Jest niedziela.

Wojna to dziwny czas; niepewności, grozy, zagubienia.
Poza frontami ludzie boją się, żyją z dnia na dzień, czekają końca koszmaru. Cierpią, tęsknią.
Próbując zaradzić końcu znanego świata podejmują różne, często przedziwne decyzje; działania dalekie od racjonalności.

Niemcy nadejdą z zachodu. Zaliż nie lepszym będzie część dobytku wywieźć dalej od miasta, na wschód…?
Ugadana naprędce córka gospodyni – Sonia - u której m…

Tempera do pisania ikon oraz złocenie.

Ikony najczęściej piszę temperą żółtkową (jajową), tak jak nasi przodkowie. Farbę tą robię sama z mineralnych, naturalnych, sypkich barwników, które mieszam z żółtkowym spoiwem. Barwniki kupuję w sklepach dla plastyków. Zanim po nie sięgnę, robię spoiwo z żółtek jaj i białego, wytrawnego wina.

Popularne posty z tego bloga

Jedyny obraz Jezusa Miłosiernego wg wizji św. Faustyny

Kiedyś myślałam, że są dwa obrazy Jezusa Miłosiernego powstałe wg wizji św. Faustyny, lecz zagłębianie się w sztukę sakralną doprowadziło mnie do informacji, że jest tylko jeden. Ten, który prezentuję na zdjęciu

Zdjęcie obrazu pochodzi ze strony www.merciful-jesus.com, gdzie jest udostępniony do pobierania w celach ewangelizacyjnych. Zdjęcie zostało wykonane z oryginału dzięki inicjatywie Fundacji Apostołów Jezusa Miłosiernego działającej przy kościele oo Jezuitów w Łodzi. Od 2005 r. obraz znajduje się w Sanktuarium Bożego Miłosierdzia w Wilnie.
Pod obrazem znajduje się napis Jezu, ufam Tobie. Napis ten jest integralną częścią obrazu.

Obraz ten został namalowany w 1934 r. przez Marcina Eugeniusza Kazimirowskiego, na zlecenie błogosławionego ks. Sopoćki, według dokładnych wskazówek św. Faustyny. Wzór, wygląd tego obrazu ukazał sam Jezus.
22 lutego 1931 roku s. Faustyna zanotowała w swoim Dzienniczku: "Wieczorem, kiedy byłam w celi, ujrzałam Pana Jezusa ubranego w szacie białej. Je…

Opis jak zagruntować deskę pod ikonę

Podobrazie ikonowe.
Ikony tradycyjnie pisze się na desce.
Deskę można kupić w sklepie z wyposażeniem dla plastyków lub użyć dowolnego starego blatu lub półki, przyciętych do pożądanego wymiaru. Stare drewno ma taką zaletę że jest pięknie wysezonowane.

Czym się różni obraz wg objawień św. Faustyny od obrazu z Łagiewnik?

Obraz Kazimirowskiego pochodzi ze strony www.merciful-jesus.com. Obraz Hyły pochodzi ze strony www.faustyna.eu.
Oryginał obrazu Kazimirowskiego znajduje się w Wilnie, natomiast oryginał obrazu Hyły znajduje się w Łagiewnikach.
Obraz Kazimirowskiego, a obraz Hyły:
Postawa Pana Jezusa. Błog. ks. Sopoćko, który uczestniczył w malowaniu obrazu wg wizji św. Faustyny, napisał w swoim dzienniku o obrazie Hyły: "cała postać jest wychylona jak do tańca, gdy musi być w postawie idącej". (M. Sopoćko, dz., s. 123)Spojrzenie Pana Jezusa. Na obrazie Hyły wzrok Zbawiciela jest skierowany na widza, a powinien być skierowany w dół, tak, jak na obrazie Kazimirowskiego. Zgodnie z tym, co św. Faustyna zanotowała w Dzienniczku: "W pewnej chwili powiedział mi Jezus: Spojrzenie moje z tego obrazu jest takie jako spojrzenie z krzyża." (Dz. 326)Błogosławiąca dłoń. Ma być na wysokości ramienia. Na obrazie Hyły jest zbyt wysoko.Na obrazie Hyły widać fragment posadzki. Nie powinno być. Również w…

Ikona Boga Ojca

Napisana przeze mnie ikona Boga Ojca wg objawienia s. Ravasio.
Pewnego dnia odpoczywałam z kawą i dla sprawienia sobie przyjemności oglądałam w necie różne piękne ikony. Wtedy to pierwszy raz zetknęłam się z ikoną Boga Ojca.
(!!!)
W latach 30-tych XX w. miały miejsce dwa orędzia Bożego Miłosierdzia. Jedno chyba wszyscy znają - to orędzie przekazane nam przez św. Faustynę, natomiast z drugim zetknęłam się dopiero w 2017 r.  Przekazała nam je włoska zakonnica Eugenia Ravasio. Dwie zakonnice więc w różnych miejscach, za to w podobnym czasie, dostąpiły objawień i otrzymały polecenie przekazania orędzia Miłości Bożej. Z tym, że św. Faustyna zostawiła nam orędzie miłosierdzia Jezusa, natomiast siostra Eugenia orędzie miłosierdzia Boga Ojca! I jest to jedyne objawienie Boga Ojca uznane przez Kościół. Tekst tego orędzia można łatwo znaleźć w internecie, np. tutaj. Można też posłuchać tego orędzia na YouTube


Obie zakonnice otrzymały też polecenie namalowania obrazu. Na temat obrazu  Jezusa Mił…

Tempera do pisania ikon oraz złocenie.

Ikony najczęściej piszę temperą żółtkową (jajową), tak jak nasi przodkowie. Farbę tą robię sama z mineralnych, naturalnych, sypkich barwników, które mieszam z żółtkowym spoiwem. Barwniki kupuję w sklepach dla plastyków. Zanim po nie sięgnę, robię spoiwo z żółtek jaj i białego, wytrawnego wina.

Światłocień, odległości, kontrast symultaniczny

Kilka klasycznych zasad, które czasem mogą pomóc w przygotowaniu grafiki, ilustracji, obróbce zdjęć w programie graficznym, namalowaniu obrazu itp.

Światłocień 
Pracę nad światłocieniem powinno się zaczynać od najsilniejszych kontrastów, po czym przejścia między najsilniej i najsłabiej oświetlonymi obszarami należy łagodzić za pomocą półtonów.
Światłocień najlepiej rozwijać na jednym, podstawowym kolorze. Można zdecydować się na przykład na żółty. Przechodzenie w kierunku ciemniejszych tonów doprowadzi do oranżu, następnie do złotawych brązów, aż do czerni. Można wprowadzić żółtawe zielenie. Przejście od ciepłego, żółtego lub pomarańczowego światła do ciepłego, brązowego cienia można wesprzeć szarością. Lepiej w tym przypadku odrzucić błękity i fiolety, bo jako barwy dopełniające oranżu wprowadziłyby kontrasty kolorystyczne tam, gdzie powinny być tonalne (światłocień buduje się wokół jednego tonu).

Światłocień oparty na rudawych oranżach.

Złota Proporcja

Złota proporcja, złoty podział, boska proporcja, której matematycznym wyrazem jest ciąg Fibonacciego to najsłynniejszy schemat kompozycyjny w dziejach. Ludzie stosują tą proporcję od czasów, które znikają w mrokach przeszłości, a i nadal większość z nas tworząc coś na płaszczyźnie intuicyjnie stosuje ten schemat (takie pół i "ciut").

Złota proporcja rozpowszechniła się razem z grecka kulturą. Stosowano ją w licznych dziełach malarskich, rzeźbie, architekturze, a także muzycznej skali harmonicznej, rozwiniętej przez Pitagorasa.
Proporcję tą znajdziemy również, a może przede wszystkim, w naturze: ułożenie gałęzi na pniu drzewa, nerwów liści, płatków kwiatów itd. oraz w budowie spirali DNA.

Podział ten (ciąg Fibonacciego) i powiązane z nim liczby są również stosowane na rynkach finansowych (aplikacje handlowe, giełda).

BUDOWA


5 schematów kompozycyjnych obrazu

Fotografując, malując, wykonując ręcznie kartki, rysując, ozdabiając coś obrazkiem itp. zawsze opieramy się na jakimś schemacie kompozycyjnym. Czasem jest nim wprawdzie kompletny chaos, który obrazem przekazuje informację: "nie mam pomysłu" lub "mam zły dzień, wróć obejrzeć moją twórczość kiedy indziej", lecz tym schematem nie będę się tutaj zajmować. Skupię się na opcjach bardziej zachęcających.

Kamienie św. Hildegardy - szmaragd

Mineralogiczny opis tego kamienia znajdziesz tu.
Ja tymczasem przejdę do św. Hildegardy, która szmaragd docenia wyjątkowo. Pisze ona, że szmaragd przeciwdziała wszystkim chorobom, a w szczególności łagodzi bóle serca, żołądka i innych narządów wewnętrznych.
Przy bólach serca, żołądka i innych narządów wewnętrznych Należy szmaragd przy sobie nosić. Gdy dolegliwości są są bardzo silne, należy szmaragd wkładać do ust.
Przy bólu głowy "Kto cierpi na silne bóle głowy, ten powinien trzymać przy ustach [szmaragd] i rozgrzewać go swym oddechem, wskutek czego stanie się on wilgotny, następnie tym wilgotnym [kamieniem] niech pociera skronie i czoło. Później powinien włożyć go do ust i potrzymać go tam przez krótką chwilę, a poczuje się lepiej."
Gdy w jakimś miejscu na ciele utworzy się wrzód Św. Hildegarda opisuje to tak: "Człowiek, którego trawi robak, powinien położyć na wrzodzie lnianą ściereczkę, na niej umieścić szmaragd i obwiązać go kolejnymi ściereczkami, podobnie jak ten…

Ikona św. Franciszka z Asyżu.

Św. Franciszek to jeden z bliskich mi świętych, więc bardzo się ucieszyłam, gdy pojawił się e-mail z pytaniem o ikonę. W tej chwili jest już ukończona i odjechała do klienta. Oto ona


Powstała wg sugestii zamawiającego, do których dodałam co nieco od siebie. Wzorowałam się na fresku z Sacro Speco w Subiaco, ikonie z XIII w oraz opisie wyglądu świętego pióra Tomasza z Celano.
Fresk w Sacro Speco powstał najprawdopodobniej jeszcze za życia świętego, ponieważ Franciszek nie ma na nim aureoli oraz stygmatów, które otrzymał dwa lata przed śmiercią. Założyłam więc, że spośród wszystkich wizerunków, właśnie to przedstawienie wykazuje największe podobieństwo do jego osoby. Sympatyczna twarz o energicznym wyrazie i przyjaźnie patrzących oczach, szczupła sylwetka. Wprawdzie włosy są trochę za jasne, lecz może to taka idealizacja, łącznie z ogromnym kapturem, powiększającym wzrost Franciszka.

Najstarsze przedstawienie świętego z Sacro Speco w Subiaco (XIII wiek).
Zdjęcie pochodzi z Wikipedii  http…