Kilka klasycznych zasad, które czasem mogą pomóc w przygotowaniu grafiki, ilustracji, obróbce zdjęć w programie graficznym, namalowaniu obrazu itp.
Pracę nad światłocieniem powinno się zaczynać od najsilniejszych kontrastów, po czym przejścia między najsilniej i najsłabiej oświetlonymi obszarami należy łagodzić za pomocą półtonów.
Światłocień najlepiej rozwijać na jednym, podstawowym kolorze. Można zdecydować się na przykład na żółty. Przechodzenie w kierunku ciemniejszych tonów doprowadzi do oranżu, następnie do złotawych brązów, aż do czerni. Można wprowadzić żółtawe zielenie. Przejście od ciepłego, żółtego lub pomarańczowego światła do ciepłego, brązowego cienia można wesprzeć szarością. Lepiej w tym przypadku odrzucić błękity i fiolety, bo jako barwy dopełniające oranżu wprowadziłyby kontrasty kolorystyczne tam, gdzie powinny być tonalne (światłocień buduje się wokół jednego tonu).
Światłocień
Pracę nad światłocieniem powinno się zaczynać od najsilniejszych kontrastów, po czym przejścia między najsilniej i najsłabiej oświetlonymi obszarami należy łagodzić za pomocą półtonów.
Światłocień najlepiej rozwijać na jednym, podstawowym kolorze. Można zdecydować się na przykład na żółty. Przechodzenie w kierunku ciemniejszych tonów doprowadzi do oranżu, następnie do złotawych brązów, aż do czerni. Można wprowadzić żółtawe zielenie. Przejście od ciepłego, żółtego lub pomarańczowego światła do ciepłego, brązowego cienia można wesprzeć szarością. Lepiej w tym przypadku odrzucić błękity i fiolety, bo jako barwy dopełniające oranżu wprowadziłyby kontrasty kolorystyczne tam, gdzie powinny być tonalne (światłocień buduje się wokół jednego tonu).
Światłocień oparty na kolorze niebieskim.
Wrażenie odległości
- Obiekty rozmyte wydają się odleglejsze. Jest to skutkiem tego, że atmosfera działa jak mgiełka filtrująca powietrze, tworząc tzw. perspektywę powietrzną. Ponadto perspektywa powietrzna powoduje, że barwy zmieniają się łagodnie, poprzez półtony. Stosowanie perspektywy powietrznej zwiększa realistyczność obrazu.
- Kolory ciepłe sprawiają wrażenie, że leżą bliżej widza, a kolory zimne - dalej. Aby dany kolor wydawał się odleglejszy można go albo poszarzyć albo "ochłodzić", dodając trochę błękitu.
- Aby zasugerować odległość czasem wystarczy po prostu nałożyć obszar jasnego koloru na obszar barwy ciemnej, uzyskując w ten sposób złudzenie, że obszary te leżą na różnych płaszczyznach.
- Stworzenie perspektywy z kilku nie zbiegających się, znikających na horyzoncie linii często wystarczy, by powstała przestrzeń. Może to być np. wijąca się ścieżka, frontony budynków, brzegi rzeki.
- Niezależnie od tematu, najsilniejsze kontrasty są na pierwszym planie, w tle są słabsze.
Obszar na pierwszym planie ma najintensywniejsze barwy, jest najostrzejszy i dodatkowo najbardziej kontrastowy. Przechodząc w stronę najdalszych części zdjęcia barwy bledną, stopniowo zmieniając kolor na szaroniebieski.
Jest to sposób na określenie konturów, który polega na rozjaśnieniu lub przyciemnieniu koloru, by wzmocnić zarys. Na przykład, aby uwydatnić pasmo górskie na horyzoncie, można przyciemnić krawędzie szczytów lub rozjaśnić niebo tam, gdzie powinna być widoczna wyraźna granica.
Kontrast symultaniczny należy stosować tylko w niektórych miejscach. Stosowany wszędzie sprawi, że kształty będą się wydawały od siebie oderwane.
Tutaj wrażenie odległości jest spowodowane
zmniejszającą się wielkością różowych jelonków. Człowiek na drugim
planie i tablice informacyjne są znacznie mniejsze od jelonków.
Kontrast symultaniczny
Jest to sposób na określenie konturów, który polega na rozjaśnieniu lub przyciemnieniu koloru, by wzmocnić zarys. Na przykład, aby uwydatnić pasmo górskie na horyzoncie, można przyciemnić krawędzie szczytów lub rozjaśnić niebo tam, gdzie powinna być widoczna wyraźna granica.
Kontrast symultaniczny należy stosować tylko w niektórych miejscach. Stosowany wszędzie sprawi, że kształty będą się wydawały od siebie oderwane.
W tym uśmiechu w niektórych miejscach zastosowałam kontrast symultaniczny, np. na brzegu warg.
Czasami ciekawe efekty można uzyskać zmieniając niektóre z powyższych zasad, lecz aby efekty były powtarzalne, warto wiedzieć co się robi i dlaczego :-)
Drugi plan jest ostrzejszy niż pierwszy; fragment nieco rozmytej ciężarówki na pierwszym planie "dodaje" nastroju.
Komentarze
Prześlij komentarz