Kolor nadaje strukturę, ozdabia, sygnalizuje.
Jak najlepiej używać koloru?
- Oszczędnie.
Koło barw to graficzne przedstawienie widma ciągłego białego światła w ten sposób, że barwa fioletowa płynnie przechodzi w barwę czerwoną.
Naprzeciwko siebie na kole barw znajdują się kolory dopełniające, czyli takie, które po zmieszaniu dają szarość. W zastosowaniach praktycznych ważniejszą ich cechą jest to, że tworzą między sobą najsilniejsze kontrasty, jakie istnieją. Można to wykorzystać gdy się chce szczególnie zwrócić uwagę odbiorcy na jakiś element ilustracji, strony WWW itp.
Ciekawostka: Wpatruj się przez chwilę w barwny rysunek, po czym przenieś wzrok na białe tło. W tym momencie zobaczysz ten rysunek w barwach dopełniających.
Kolor czerwony kojarzy się z ogniem i żarem, czyli z ciepłem. Kolor błękitny kojarzy się m.in z lodem i śniegiem, czyli zimnem. Kolorami ciepłymi są też oranże oraz żółcienie i zielenie z oranżowa tendencją. Kolorami zimnymi są np. purpury i żółcienie z niebieską tendencją.
Jednym z harmonijnych sposobów doboru kolorów w tworzonej grafice/ilustracji/obrazie może być poruszanie się jedynie w obrębie barw ciepłych lub chłodnych. Innym sposobem może być zastosowanie sekwencji chromatycznej biegnącej od czerwieni do niebieskiego, przez zieleń lub od czerwieni do niebieskiego przez fiolety.
Mieszać kolory ciepłe i zimne oczywiście można chociażby dlatego, że robi tak natura, na przykład "umieszczając" błękitne niebo nad spaloną słońcem, czerwonawą, żelazistą ziemią.
Warto też zwrócić uwagę, że kolory ciepłe sprawiają wrażenie, że leżą bliżej widza, a kolory zimne - dalej. Aby dany kolor wydawał się odleglejszy można go albo poszarzyć albo "ochłodzić", dodając trochę błękitu.
To jest tytuł ciekawego projektu, tworzonego w latach 1994–1997 przez Witalija Komara i Aleksandra Melamida, dwóch artystów rosyjskiego pochodzenia, zamieszkałych w Stanach Zjednoczonych. Otóż w kilkunastu krajach zlecili oni firmom zajmującym się badaniem opinii publicznej przeprowadzenie ankiet dotyczących sztuki. Na ich podstawie artyści namalowali serię obrazów, które wiele lat temu można było zobaczyć na wystawie w Centrum Sztuki Współczesnej w Warszawie.
Były to głównie krajobrazy. Z ludźmi. W większości również ze zwierzętami. Barwą dominującą był niebieski kolor nieba i jeziora lub morza. Częstym motywem na tych obrazach były również skały. Właściwie wszędzie, poza Holandią, "najbardziej niechcianym" typem obrazu była abstrakcja - w Holandii była "najbardziej pożądanym".
(Zobacz obrazy)
Wniosek z wystawy:
Te właściwości, które ludzie określali jako najatrakcyjniejsze w sztuce, dały w efekcie banalne, nudne kicze (zajrzyj na stronę projektu).
Wnioski z projektu:
We wszystkich badanych krajach ludzie najbardziej lubią kolor niebieski, a w drugiej kolejności zielony.
Może więc główna kolorystyka strony internetowej, logo lub innych graficznych elementów byłaby dobra w którymś z tych kolorów. Chyba nie jest przypadkowe, że bazowym kolorem wyszukiwarki google jest niebieski.
Jak najlepiej używać koloru?
- Oszczędnie.
Koło barw.
Koło barw to graficzne przedstawienie widma ciągłego białego światła w ten sposób, że barwa fioletowa płynnie przechodzi w barwę czerwoną.
Grafika pochodzi z Wikipedii
Naprzeciwko siebie na kole barw znajdują się kolory dopełniające, czyli takie, które po zmieszaniu dają szarość. W zastosowaniach praktycznych ważniejszą ich cechą jest to, że tworzą między sobą najsilniejsze kontrasty, jakie istnieją. Można to wykorzystać gdy się chce szczególnie zwrócić uwagę odbiorcy na jakiś element ilustracji, strony WWW itp.
Ciekawostka: Wpatruj się przez chwilę w barwny rysunek, po czym przenieś wzrok na białe tło. W tym momencie zobaczysz ten rysunek w barwach dopełniających.
Kolory ciepłe i zimne.
Kolor czerwony kojarzy się z ogniem i żarem, czyli z ciepłem. Kolor błękitny kojarzy się m.in z lodem i śniegiem, czyli zimnem. Kolorami ciepłymi są też oranże oraz żółcienie i zielenie z oranżowa tendencją. Kolorami zimnymi są np. purpury i żółcienie z niebieską tendencją.
Jednym z harmonijnych sposobów doboru kolorów w tworzonej grafice/ilustracji/obrazie może być poruszanie się jedynie w obrębie barw ciepłych lub chłodnych. Innym sposobem może być zastosowanie sekwencji chromatycznej biegnącej od czerwieni do niebieskiego, przez zieleń lub od czerwieni do niebieskiego przez fiolety.
Mieszać kolory ciepłe i zimne oczywiście można chociażby dlatego, że robi tak natura, na przykład "umieszczając" błękitne niebo nad spaloną słońcem, czerwonawą, żelazistą ziemią.
Warto też zwrócić uwagę, że kolory ciepłe sprawiają wrażenie, że leżą bliżej widza, a kolory zimne - dalej. Aby dany kolor wydawał się odleglejszy można go albo poszarzyć albo "ochłodzić", dodając trochę błękitu.
Wybór społeczeństwa. Najbardziej pożądany & najbardziej niechciany.
To jest tytuł ciekawego projektu, tworzonego w latach 1994–1997 przez Witalija Komara i Aleksandra Melamida, dwóch artystów rosyjskiego pochodzenia, zamieszkałych w Stanach Zjednoczonych. Otóż w kilkunastu krajach zlecili oni firmom zajmującym się badaniem opinii publicznej przeprowadzenie ankiet dotyczących sztuki. Na ich podstawie artyści namalowali serię obrazów, które wiele lat temu można było zobaczyć na wystawie w Centrum Sztuki Współczesnej w Warszawie.
Były to głównie krajobrazy. Z ludźmi. W większości również ze zwierzętami. Barwą dominującą był niebieski kolor nieba i jeziora lub morza. Częstym motywem na tych obrazach były również skały. Właściwie wszędzie, poza Holandią, "najbardziej niechcianym" typem obrazu była abstrakcja - w Holandii była "najbardziej pożądanym".
(Zobacz obrazy)
Wniosek z wystawy:
Te właściwości, które ludzie określali jako najatrakcyjniejsze w sztuce, dały w efekcie banalne, nudne kicze (zajrzyj na stronę projektu).
Wnioski z projektu:
- Efekty są bezgranicznie lepsze, gdy twórca nie kieruje się oczekiwaniami zgłaszanymi przez ludzi, lecz tym, co mu natchnienie i muzy podpowiadają.
- Wykonując dla klienta grafikę, ilustrację lub malując obraz, należy zaproponować swoją wersję, jeśli oczekiwania klienta zapowiadają wg naszej opinii zły efekt. Bo co wtedy, gdy praca wykonana wg wytycznych zamawiającego nie spodoba mu się, gdy ją zobaczy? Poza tym, po co "wypuszczać" w świat tandetę.
- Sztuka to jedno, a badania rynku można potraktować niezależnie i wyciągnąć z nich praktyczne wnioski.
We wszystkich badanych krajach ludzie najbardziej lubią kolor niebieski, a w drugiej kolejności zielony.
Może więc główna kolorystyka strony internetowej, logo lub innych graficznych elementów byłaby dobra w którymś z tych kolorów. Chyba nie jest przypadkowe, że bazowym kolorem wyszukiwarki google jest niebieski.
Komentarze
Prześlij komentarz