Przejdź do głównej zawartości

Początek


Przyszedł czas na to, że zabrałam się za abstrakcje. Spodobała mi się technika fluid painting, z właściwymi jej organicznymi strukturami, będącymi jakby w ruchu, w procesie kreacji lub autokreacji. Nazwałam je "Początek". Mogłabym wpatrywać się w nie bez końca. Jest to jednocześnie typ obrazów, które w tej chwili najchętniej powiesiłabym u siebie na ścianie. Na razie cieszę się tymczasowym pobytem u mnie tych, które powstają, zanim odejdą do ich nowych właścicieli.
Ciekawą cecha takich obrazów jest również to, że można je właściwie dowolnie aranżować we wnętrzu, a one nadal tworzą całość. Jak rzadko który obraz, można je umieścić nawet w narożniku pomieszczenia (2 zdjęcie poniżej).


Oto przykładowe aranżacje 1 kompletu:






Poszczególne elementy prezentowanego kompletu:





Komentarze

Prześlij komentarz

Chętnie czytane

Opis jak zagruntować deskę pod ikonę

Podobrazie ikonowe.
Ikony tradycyjnie pisze się na desce.
Deskę można kupić w sklepie z wyposażeniem dla plastyków lub użyć dowolnego starego blatu lub półki, przyciętych do pożądanego wymiaru. Stare drewno ma taką zaletę że jest pięknie wysezonowane.

Jedyny obraz Jezusa Miłosiernego wg wizji św. Faustyny

Kiedyś myślałam, że są dwa obrazy Jezusa Miłosiernego powstałe wg wizji św. Faustyny, lecz zagłębianie się w sztukę sakralną doprowadziło mnie do informacji, że jest tylko jeden. Ten, który prezentuję na zdjęciu

Zdjęcie obrazu pochodzi ze strony www.merciful-jesus.com, gdzie jest udostępniony do pobierania w celach ewangelizacyjnych. Zdjęcie zostało wykonane z oryginału dzięki inicjatywie Fundacji Apostołów Jezusa Miłosiernego działającej przy kościele oo Jezuitów w Łodzi. Od 2005 r. obraz znajduje się w Sanktuarium Bożego Miłosierdzia w Wilnie.
Pod obrazem znajduje się napis Jezu, ufam Tobie. Napis ten jest integralną częścią obrazu.

Obraz ten został namalowany w 1934 r. przez Marcina Eugeniusza Kazimirowskiego, na zlecenie błogosławionego ks. Sopoćki, według dokładnych wskazówek św. Faustyny. Wzór, wygląd tego obrazu ukazał sam Jezus.
22 lutego 1931 roku s. Faustyna zanotowała w swoim Dzienniczku: "Wieczorem, kiedy byłam w celi, ujrzałam Pana Jezusa ubranego w szacie białej. Je…

Czym się różni obraz wg objawień św. Faustyny od obrazu z Łagiewnik?

Obraz Kazimirowskiego pochodzi ze strony www.merciful-jesus.com. Obraz Hyły pochodzi ze strony www.faustyna.eu.
Oryginał obrazu Kazimirowskiego znajduje się w Wilnie, natomiast oryginał obrazu Hyły znajduje się w Łagiewnikach.
Obraz Kazimirowskiego, a obraz Hyły:
Postawa Pana Jezusa. Błog. ks. Sopoćko, który uczestniczył w malowaniu obrazu wg wizji św. Faustyny, napisał w swoim dzienniku o obrazie Hyły: "cała postać jest wychylona jak do tańca, gdy musi być w postawie idącej". (M. Sopoćko, dz., s. 123)Spojrzenie Pana Jezusa. Na obrazie Hyły wzrok Zbawiciela jest skierowany na widza, a powinien być skierowany w dół, tak, jak na obrazie Kazimirowskiego. Zgodnie z tym, co św. Faustyna zanotowała w Dzienniczku: "W pewnej chwili powiedział mi Jezus: Spojrzenie moje z tego obrazu jest takie jako spojrzenie z krzyża." (Dz. 326)Błogosławiąca dłoń. Ma być na wysokości ramienia. Na obrazie Hyły jest zbyt wysoko.Na obrazie Hyły widać fragment posadzki. Nie powinno być. Również w…

5 schematów kompozycyjnych obrazu

Fotografując, malując, wykonując ręcznie kartki, rysując, ozdabiając coś obrazkiem itp. zawsze opieramy się na jakimś schemacie kompozycyjnym. Czasem jest nim wprawdzie kompletny chaos, który obrazem przekazuje informację: "nie mam pomysłu" lub "mam zły dzień, wróć obejrzeć moją twórczość kiedy indziej", lecz tym schematem nie będę się tutaj zajmować. Skupię się na opcjach bardziej zachęcających.

Ikona Boga Ojca

Napisana przeze mnie ikona Boga Ojca wg objawienia s. Ravasio.
Pewnego dnia odpoczywałam z kawą i dla sprawienia sobie przyjemności oglądałam w necie różne piękne ikony. Wtedy to pierwszy raz zetknęłam się z ikoną Boga Ojca.
(!!!)
W latach 30-tych XX w. miały miejsce dwa orędzia Bożego Miłosierdzia. Jedno chyba wszyscy znają - to orędzie przekazane nam przez św. Faustynę, natomiast z drugim zetknęłam się dopiero w 2017 r.  Przekazała nam je włoska zakonnica Eugenia Ravasio. Dwie zakonnice więc w różnych miejscach, za to w podobnym czasie, dostąpiły objawień i otrzymały polecenie przekazania orędzia Miłości Bożej. Z tym, że św. Faustyna zostawiła nam orędzie miłosierdzia Jezusa, natomiast siostra Eugenia orędzie miłosierdzia Boga Ojca! I jest to jedyne objawienie Boga Ojca uznane przez Kościół. Tekst tego orędzia można łatwo znaleźć w internecie, np. tutaj. Można też posłuchać tego orędzia na YouTube


Obie zakonnice otrzymały też polecenie namalowania obrazu. Na temat obrazu  Jezusa Mił…

Złota Proporcja

Złota proporcja, złoty podział, boska proporcja, której matematycznym wyrazem jest ciąg Fibonacciego to najsłynniejszy schemat kompozycyjny w dziejach. Ludzie stosują tą proporcję od czasów, które znikają w mrokach przeszłości, a i nadal większość z nas tworząc coś na płaszczyźnie intuicyjnie stosuje ten schemat (takie pół i "ciut").

Złota proporcja rozpowszechniła się razem z grecka kulturą. Stosowano ją w licznych dziełach malarskich, rzeźbie, architekturze, a także muzycznej skali harmonicznej, rozwiniętej przez Pitagorasa.
Proporcję tą znajdziemy również, a może przede wszystkim, w naturze: ułożenie gałęzi na pniu drzewa, nerwów liści, płatków kwiatów itd. oraz w budowie spirali DNA.

Podział ten (ciąg Fibonacciego) i powiązane z nim liczby są również stosowane na rynkach finansowych (aplikacje handlowe, giełda).

BUDOWA


Tempera do pisania ikon oraz złocenie.

Ikony najczęściej piszę temperą żółtkową (jajową), tak jak nasi przodkowie. Farbę tą robię sama z mineralnych, naturalnych, sypkich barwników, które mieszam z żółtkowym spoiwem. Barwniki kupuję w sklepach dla plastyków. Zanim po nie sięgnę, robię spoiwo z żółtek jaj i białego, wytrawnego wina.

Światłocień, odległości, kontrast symultaniczny

Kilka klasycznych zasad, które czasem mogą pomóc w przygotowaniu grafiki, ilustracji, obróbce zdjęć w programie graficznym, namalowaniu obrazu itp.

Światłocień 
Pracę nad światłocieniem powinno się zaczynać od najsilniejszych kontrastów, po czym przejścia między najsilniej i najsłabiej oświetlonymi obszarami należy łagodzić za pomocą półtonów.
Światłocień najlepiej rozwijać na jednym, podstawowym kolorze. Można zdecydować się na przykład na żółty. Przechodzenie w kierunku ciemniejszych tonów doprowadzi do oranżu, następnie do złotawych brązów, aż do czerni. Można wprowadzić żółtawe zielenie. Przejście od ciepłego, żółtego lub pomarańczowego światła do ciepłego, brązowego cienia można wesprzeć szarością. Lepiej w tym przypadku odrzucić błękity i fiolety, bo jako barwy dopełniające oranżu wprowadziłyby kontrasty kolorystyczne tam, gdzie powinny być tonalne (światłocień buduje się wokół jednego tonu).

Światłocień oparty na rudawych oranżach.

Kamienie św. Hildegardy - karbunkuł (granat, rubin)

Karbunkuł to tradycyjna nazwa granatu, lecz w opisie św. Hildegardy określenie to dotyczy również rubinu.
Mineralogiczne informacje na temat granatów znajdziesz tu.
Mineralogiczne informacje na temat rubinów natomiast tu.
Ja tymczasem opiszę właściwości tych kamieni wg św. Hildegardy.
Karbunkuł jest ogólnie prozdrowotny Pomaga on we wszelkich chorobach i osłabieniu. W sytuacji, gdy ktoś źle się czuje, wszystko jedno z jakiego powodu, powinien, najlepiej o północy ("bowiem wtedy jego siła jest największa"), położyć ten kamień na pępku. Można też nosić bransoletkę z karbunkułów i również w niej spać, około północy kładąc rękę na brzuchu.
Ulga przy bólu głowy Aby sobie pomóc, należy położyć karbunkuł na ciemieniu. Usunąć go stamtąd należy dopiero, gdy skóra głowy stanie się od niego ciepła.
Konserwacja ubrań W wilgotnym pomieszczeniu karbunkuł włożony między ubrania chroni je przed skutkami tejże.
Ochrona przed złem W tym celu należy mieć przy sobie karbunkuł.

Wiadomości na temat…

Kamienie św. Hildegardy - szmaragd

Mineralogiczny opis tego kamienia znajdziesz tu.
Ja tymczasem przejdę do św. Hildegardy, która szmaragd docenia wyjątkowo. Pisze ona, że szmaragd przeciwdziała wszystkim chorobom, a w szczególności łagodzi bóle serca, żołądka i innych narządów wewnętrznych.
Przy bólach serca, żołądka i innych narządów wewnętrznych Należy szmaragd przy sobie nosić. Gdy dolegliwości są są bardzo silne, należy szmaragd wkładać do ust.
Przy bólu głowy "Kto cierpi na silne bóle głowy, ten powinien trzymać przy ustach [szmaragd] i rozgrzewać go swym oddechem, wskutek czego stanie się on wilgotny, następnie tym wilgotnym [kamieniem] niech pociera skronie i czoło. Później powinien włożyć go do ust i potrzymać go tam przez krótką chwilę, a poczuje się lepiej."
Gdy w jakimś miejscu na ciele utworzy się wrzód Św. Hildegarda opisuje to tak: "Człowiek, którego trawi robak, powinien położyć na wrzodzie lnianą ściereczkę, na niej umieścić szmaragd i obwiązać go kolejnymi ściereczkami, podobnie jak ten…

Popularne posty z tego bloga

Opis jak zagruntować deskę pod ikonę

Podobrazie ikonowe.
Ikony tradycyjnie pisze się na desce.
Deskę można kupić w sklepie z wyposażeniem dla plastyków lub użyć dowolnego starego blatu lub półki, przyciętych do pożądanego wymiaru. Stare drewno ma taką zaletę że jest pięknie wysezonowane.

Ikona Boga Ojca

Napisana przeze mnie ikona Boga Ojca wg objawienia s. Ravasio.
Pewnego dnia odpoczywałam z kawą i dla sprawienia sobie przyjemności oglądałam w necie różne piękne ikony. Wtedy to pierwszy raz zetknęłam się z ikoną Boga Ojca.
(!!!)
W latach 30-tych XX w. miały miejsce dwa orędzia Bożego Miłosierdzia. Jedno chyba wszyscy znają - to orędzie przekazane nam przez św. Faustynę, natomiast z drugim zetknęłam się dopiero w 2017 r.  Przekazała nam je włoska zakonnica Eugenia Ravasio. Dwie zakonnice więc w różnych miejscach, za to w podobnym czasie, dostąpiły objawień i otrzymały polecenie przekazania orędzia Miłości Bożej. Z tym, że św. Faustyna zostawiła nam orędzie miłosierdzia Jezusa, natomiast siostra Eugenia orędzie miłosierdzia Boga Ojca! I jest to jedyne objawienie Boga Ojca uznane przez Kościół. Tekst tego orędzia można łatwo znaleźć w internecie, np. tutaj. Można też posłuchać tego orędzia na YouTube


Obie zakonnice otrzymały też polecenie namalowania obrazu. Na temat obrazu  Jezusa Mił…

Złota Proporcja

Złota proporcja, złoty podział, boska proporcja, której matematycznym wyrazem jest ciąg Fibonacciego to najsłynniejszy schemat kompozycyjny w dziejach. Ludzie stosują tą proporcję od czasów, które znikają w mrokach przeszłości, a i nadal większość z nas tworząc coś na płaszczyźnie intuicyjnie stosuje ten schemat (takie pół i "ciut").

Złota proporcja rozpowszechniła się razem z grecka kulturą. Stosowano ją w licznych dziełach malarskich, rzeźbie, architekturze, a także muzycznej skali harmonicznej, rozwiniętej przez Pitagorasa.
Proporcję tą znajdziemy również, a może przede wszystkim, w naturze: ułożenie gałęzi na pniu drzewa, nerwów liści, płatków kwiatów itd. oraz w budowie spirali DNA.

Podział ten (ciąg Fibonacciego) i powiązane z nim liczby są również stosowane na rynkach finansowych (aplikacje handlowe, giełda).

BUDOWA


Tempera do pisania ikon oraz złocenie.

Ikony najczęściej piszę temperą żółtkową (jajową), tak jak nasi przodkowie. Farbę tą robię sama z mineralnych, naturalnych, sypkich barwników, które mieszam z żółtkowym spoiwem. Barwniki kupuję w sklepach dla plastyków. Zanim po nie sięgnę, robię spoiwo z żółtek jaj i białego, wytrawnego wina.

Jedyny obraz Jezusa Miłosiernego wg wizji św. Faustyny

Kiedyś myślałam, że są dwa obrazy Jezusa Miłosiernego powstałe wg wizji św. Faustyny, lecz zagłębianie się w sztukę sakralną doprowadziło mnie do informacji, że jest tylko jeden. Ten, który prezentuję na zdjęciu

Zdjęcie obrazu pochodzi ze strony www.merciful-jesus.com, gdzie jest udostępniony do pobierania w celach ewangelizacyjnych. Zdjęcie zostało wykonane z oryginału dzięki inicjatywie Fundacji Apostołów Jezusa Miłosiernego działającej przy kościele oo Jezuitów w Łodzi. Od 2005 r. obraz znajduje się w Sanktuarium Bożego Miłosierdzia w Wilnie.
Pod obrazem znajduje się napis Jezu, ufam Tobie. Napis ten jest integralną częścią obrazu.

Obraz ten został namalowany w 1934 r. przez Marcina Eugeniusza Kazimirowskiego, na zlecenie błogosławionego ks. Sopoćki, według dokładnych wskazówek św. Faustyny. Wzór, wygląd tego obrazu ukazał sam Jezus.
22 lutego 1931 roku s. Faustyna zanotowała w swoim Dzienniczku: "Wieczorem, kiedy byłam w celi, ujrzałam Pana Jezusa ubranego w szacie białej. Je…

Czym się różni obraz wg objawień św. Faustyny od obrazu z Łagiewnik?

Obraz Kazimirowskiego pochodzi ze strony www.merciful-jesus.com. Obraz Hyły pochodzi ze strony www.faustyna.eu.
Oryginał obrazu Kazimirowskiego znajduje się w Wilnie, natomiast oryginał obrazu Hyły znajduje się w Łagiewnikach.
Obraz Kazimirowskiego, a obraz Hyły:
Postawa Pana Jezusa. Błog. ks. Sopoćko, który uczestniczył w malowaniu obrazu wg wizji św. Faustyny, napisał w swoim dzienniku o obrazie Hyły: "cała postać jest wychylona jak do tańca, gdy musi być w postawie idącej". (M. Sopoćko, dz., s. 123)Spojrzenie Pana Jezusa. Na obrazie Hyły wzrok Zbawiciela jest skierowany na widza, a powinien być skierowany w dół, tak, jak na obrazie Kazimirowskiego. Zgodnie z tym, co św. Faustyna zanotowała w Dzienniczku: "W pewnej chwili powiedział mi Jezus: Spojrzenie moje z tego obrazu jest takie jako spojrzenie z krzyża." (Dz. 326)Błogosławiąca dłoń. Ma być na wysokości ramienia. Na obrazie Hyły jest zbyt wysoko.Na obrazie Hyły widać fragment posadzki. Nie powinno być. Również w…

Ikona św. Franciszka z Asyżu.

Św. Franciszek to jeden z bliskich mi świętych, więc bardzo się ucieszyłam, gdy pojawił się e-mail z pytaniem o ikonę. W tej chwili jest już ukończona i odjechała do klienta. Oto ona


Powstała wg sugestii zamawiającego, do których dodałam co nieco od siebie. Wzorowałam się na fresku z Sacro Speco w Subiaco, ikonie z XIII w oraz opisie wyglądu świętego pióra Tomasza z Celano.
Fresk w Sacro Speco powstał najprawdopodobniej jeszcze za życia świętego, ponieważ Franciszek nie ma na nim aureoli oraz stygmatów, które otrzymał dwa lata przed śmiercią. Założyłam więc, że spośród wszystkich wizerunków, właśnie to przedstawienie wykazuje największe podobieństwo do jego osoby. Sympatyczna twarz o energicznym wyrazie i przyjaźnie patrzących oczach, szczupła sylwetka. Wprawdzie włosy są trochę za jasne, lecz może to taka idealizacja, łącznie z ogromnym kapturem, powiększającym wzrost Franciszka.

Najstarsze przedstawienie świętego z Sacro Speco w Subiaco (XIII wiek).
Zdjęcie pochodzi z Wikipedii  http…

Kamienie św. Hildegardy - szmaragd

Mineralogiczny opis tego kamienia znajdziesz tu.
Ja tymczasem przejdę do św. Hildegardy, która szmaragd docenia wyjątkowo. Pisze ona, że szmaragd przeciwdziała wszystkim chorobom, a w szczególności łagodzi bóle serca, żołądka i innych narządów wewnętrznych.
Przy bólach serca, żołądka i innych narządów wewnętrznych Należy szmaragd przy sobie nosić. Gdy dolegliwości są są bardzo silne, należy szmaragd wkładać do ust.
Przy bólu głowy "Kto cierpi na silne bóle głowy, ten powinien trzymać przy ustach [szmaragd] i rozgrzewać go swym oddechem, wskutek czego stanie się on wilgotny, następnie tym wilgotnym [kamieniem] niech pociera skronie i czoło. Później powinien włożyć go do ust i potrzymać go tam przez krótką chwilę, a poczuje się lepiej."
Gdy w jakimś miejscu na ciele utworzy się wrzód Św. Hildegarda opisuje to tak: "Człowiek, którego trawi robak, powinien położyć na wrzodzie lnianą ściereczkę, na niej umieścić szmaragd i obwiązać go kolejnymi ściereczkami, podobnie jak ten…

Biżuteria projektu Salvadora Dali

Teatro-Museu Dalí de Figueres w Figueres w hiszpańskiej Kataloni jest miejscem urodzenia i śmierci Salvadora Dali. Są w nim również jego prochy.
Dali to nie tylko malarz. W tym niezwykle inspirującym muzeum sztuki znajdują się również klejnoty, w tym biżuteria, projektu Salvadora Dali. Większości z nich zrobiłam zdjęcia, aby pokazać je na blogu - oto one:

Pierścionek Gorset - złoto, brylanty, perły.


Kamienie św. Hildegardy - topaz

Oto i ostatni kamień, któremu św. Hildegarda przypisuje właściwości lecznicze. Jest to minerał o twardości 8, należący do krzemianów. Opisane właściwości dotyczą jego żółtej odmiany.
Pomoc przy gorączce i ogólnym, złym samopoczuciu W tym przypadku św. Hildegarda radzi, aby topazem zrobić trzy małe zagłębienia w miękkim chlebie, po czym wlać do nich wino. Parząc na to wino należy pomodlić się o pomoc.
Wykrywanie trucizny Kamień ten "poci się" gdy w pobliżu jest trucizna. "Zatem podczas jedzenia lub picia człowiek powinien trzymać topaz na palcu obok potrawy i napoju (...). Jeśli w potrawie lub napoju znajduje się trucizna, wówczas ten [kamień] natychmiast się spoci". Pomoc przy problemach ze wzrokiem "Człowiek, któremu zaciemniają się oczy, powinien włożyć topaz do wina na trzy dni i noce, zaś później, przed pójściem na noc spać, niech tym zwilżonym kamieniem smaruje swoje oczy, tak aby ta ciecz nieco dotknęła również ich wnętrza. (...) Niech czyni tak często,…